tisdag 7 oktober 2008


Dagarna bara springer iväg nuförtiden, efter ett par veckor med sjuka barn har det helt plötsligt blivit oktober med allt vad det innebär. Jag som har haft stora planer för dessa dagar inser nu att jag inte har fått något alls gjort de sista veckorna. Första prioritet just nu är att ta hand om alla mina växer som står utomhus i krukor. De ska "packas in" och ställas på plats. Några av växterna får komma in under vintern, egentligen är det för varmt men det får bära eller brista. Ett av mina olivträd får stå inne i barnens lekrum som är ett av de svalaste rummen i huset så det borde väl funka bra. Fint blev det också, det känns riktigt mysigt att ha det där. Välkommen in!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh olivträd är så fina!
Kram Sandra

Anonym sa...

hej!
gillar din blogg! en liten undran, jag har ett olivträd som jag gärna skulle vilja övervintra. Jag hade det förra inne i vardagsrummet och det verkade funka fram till våren, då tappade det alla bladen. Är det bättre om det står i ett förråd, med ett litet fönster och som är svalare, ska man vattna ofta m.m.

Anonym sa...

Vilket lekrum... ser underbart mysigt ut :)

Anonym sa...

Fint när "trädgården" får följa med in....
Ha en bra dag ; )
/Janne

Designdrömmar sa...

Hej och tack för alla snälla kommentarer:-)
Svar till M: Hittade detta skötselråd på nätet som är rätt så utförligt! Lycka till:-)

Goda råd för skötsel av ditt olivträd.Olivträdet är ett härdigt träd som inte kräver särskilt mycket alls borsett från mycket ljus och lagom temperatur.
Sommar halvåret trivs det allra bäst ute men det fungerar även att ha det innomhus. Vattna trädet regelbundet och håll uppsikt när det är varmt, då kan det behöva vattnas varje dag.

Olivträdet vill gärna torka upp lagom mellan vattningarna.

Plantera om trädet i en större lerkruka med dränering, använd citrusgjord.

När våren kommer och temperaturen stiger till ca +10 grader kan du ta ut trädet på dagarna, det klarar till och med en frostknäpp... detta stimulerar trädet och ökar blomningen. Rötterna får dock aldrig frysa! Skydda gärna trädet med en fiberduk i början så att det hinner vänja sig.

Vintertid är den svåraste tiden för trädet i Svensk klimat, anledningen är bristen på ljus. Oliven vill ha medelhavsvinter ca 8 - 10 grader samt ljust. Ställ trädet så svalt som möjligt och så ljust som möjligt... hjälp till med lysrör som du placerar 30 cm ovanför trädet. Trädet behöver 14 tim ljus för att må som bäst.

Har du ett ljust hem kan trädet övervintra bra utan extra belysning.

Vintertid behöver du inte vattna så ofta...

Olivträdet har växt och vilofaser och fäller blad med jämna mellanrum, detta betyder inte att det är något fel... ibland fäller det kraftigt. Om det är för varmt och mörkt under en längre tid kan trädet fälla sitt bladverk för snabbt och då finns risken att det dör.

tina | pepparochvanilj.se sa...

Hoppas att det bär...trädet är superfint där det står! :D

Jag ska själv försöka övervintra två olivträd modell stor...fast jag har mina i garaget och har funderat på växtlampa, de ska ha ljus...kan det funka? Vi får återkomma i vår:D

Ha det gott!/Tina